Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi kirkkopuiston kaavamuutosehdotuksen äänin 7-4. Tämä tarkoittaa sitä, että pitkään kiistellyn kirkkopuiston parkkihallin rakentaminen mahdollistuu, jos uusi valtuusto hyväksyy esitetyn kaavamuutoksen.
Kirkkopuisto on Jyväskylän keskustan harvoja jäljellä olevia kulttuurillisesti arvokkaita kohteita ja sen pilaaminen parkkihallilla olisi virhe. Lisäksi uuden parkkihallin tulo keskustaan lisäisi yksityisautoilua, eikä näin ollen kerro kaupungin vastuullisuudestataistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Kaupungin ja monen keskustassa olevien yritysten on tarjottava työntekijöilleen parkkitilaa ja sitä tarvitaan paljon siitä syystä, että vaihtoehdot tällä hetkellä ovat heikot. Kaupungin tulisi työnantajana tarjota työsuhdebussilippuja ja työsuhdepyöriä sekä kannustaa muitakin työnantajia samaan. Kaupungilla ja valtiolla on myöskin vastuu bussiliikenteen toimivuudesta ja siitä, että keskustassa työssäkäyvät pääsevät helposti töihin julkisilla kulkuneuvoilla. Kaupungin keskustassa työssäkäyvät myös varmasti jaksavat kävellä autoltaan työpaikalle muutamia satoja metrejä sellaisissa tapauksissa, joissa oman auton käyttö on välttämätöntä. Käveleväthän ihmiset kenkiään säästelemättä kilometrikaupalla automarkettienkäytävilläkin. Kyse ei tässäkään tapauksessa ole siitä, että autolla keskustaan tuleminen jollain tapaa kiellettäisiin niiltä, joilla siihen on todellinen tarve. Kadunvarsiparkkipaikkoja tulee säilyttää esimerkiksi liikuntarajoitteisille, joille parkkihallit monessa tapauksessa eivät edes ole paras pysäköintipaikka.
Parkkihallin puolestapuhujat uskovat, että parkkihalli automaattisesti vähentäisi kadunvarsipysökäintiä ja siten parantaisi kevyen liikenteen asemaa keskustassa. Tällä hetkellä kaavamuutoksen yhteydessä ei ole mitään velvoitetta siitä, että jos parkkihalli rakennetaan, vähennetään samalla katuja kaventavia parkkipaikkoja ja lisätään teihin pyöräkaistat. On totta, että parkkihallit tuovat kaupungille tuloja. Nyt ollaankin isojen kysymysten äärellä. Meidän, niin kuin kaikkien muidenkin, on oltava mukana ilmastonmuutoksen torjunnassa. Päästöjä on leikattava radikaalisti vuoteen 2015 mennessä, jotta maapallon keskimääräinen lämpötilannousu jäisi alle kahteen asteeseen. Jos ilmastonmuutosta ei saada hillittyä, ovat sen taloudellisetkin vaikutukset niin suuret ja laajat, ettei niiden korjaamiseen parkkihallirahat pitkään riitä.
Paloma Hannonen - uusi kaupunginvaltuutettu
Grönioni ry - Jyväskylän vihreät nuoret ja opiskelijat
Keski-Suomalainen 1.11.2008
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti